|
|
|
El patrimoni eclesiàstic i religiós de les comarques gironines és molt ric i ampli. La gran quantitat d’objectes d’orfebreria, pintures, tapisseria, escultures, iconografia, indumentària i altres estris o utensilis, en son un exemples. Alguns d’ells estan exposat o es poden visualitzar en les mateixes esglésies i altres, per seu valor artístic i cultural, es troben dipositats en entitats museístiques.
El museu capitular de la catedral de Girona és un clar exemple de la riquesa artística expressada a través de tapissos, objectes religiosos, pintures, icones o altres representacions, que al llarg de molts anys s’han anat fent per finalitats bàsicament de tipus religiós, ja sigui com estris a utilitzar o simples representacions. El tapis de la creació, el beatus, l’espai dedicat a d’indumentària religiosa o les diferents obres de l’orfebre Francesc Artau, en són alguns dels exemples.
La basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries on hi ha el Museu Parroquial, mostra de forma acurada aquesta riquesa, envoltada com en el cas de Girona, de Santa Maria de Vilabertran o del Monestir de Sant Joan de les Abadesses, d’un marc arquitectònic d’extraordinària bellesa.
|
|
|
|
|
El Museu dels Sants d'Olot té com a objectiu principal donar a conèixer l'activitat industrial de producció d'imatges religioses, una activitat amb més de 100 anys d'existència.
El museu està ubicat a l'edifici d'estil neogòtic que va acollir "El Arte Cristiano", primer taller d'imatgeria religiosa, creat a Olot a l'any 1880 per Joaquim Vayreda, Josep Berga i Valentí Carrera, amb la intenció de donar sortida professional als alumnes de l'Escola Pública de Dibuix d'Olot.
L’empresa “L’Art Cristià” escara és activa i es poden veure a través d’unes vitrines dins el mateix museu, com treballen els seus artesans.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La Basílica de Santa Maria construïda sobre el que havia estat l'antiga església romànica i que en diferents períodes va anar convertint-se al gòtic català tot i mantinguent part del romànic com pot ésser el campanar.
En el seu interior, hi ha el Museu Parroquial, on s'hi guarda el tresor de la basílica i nombrosos exemplars de d'orfebreria religiosa, indumentària i mobiliari; també s'hi exposa un bon nombre d'obres pictòriques d'art litúrgic i religiós, tot en un incomparable marc arquitectònic.
Dins d'aquest marc arquitectònic té especial relleu, el retaule d'alabastre del segle XV .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
El conjunt monàstic de Santa Maria de Vilabertran constitueix un dels millors exemples de l'arquitectura de les canòniques regulars medievals conservats a Catalunya.
La canònica està organitzada a l'entorn del claustre de planta trapezoïdal amb certes formes irregulars, on en la seva vessant nord hi ha adherida l'església.
Tot el conjunt en sí mateix ja és un extraordinari, però disposa de varies sales on s'hi exposen diferents temàtiques i també una sala audiovisuals. repartits en diferents indrets de l'edifici es poden contemplar diferents joies, on hi destaca la capella dels Dolors del s. VXIII i a on s'hi exposa la Creu d'Argent del s.XIV meravella de l'orfebreria.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A l'any 1942 es va crear a Girona el Museu Diocesà, que fou la clau per a la conservació del material religiós i eclesiàstic.
Poc després Mossèn Antoni Butiñà, rector de la parròquia d'Olot i Mossèn Llambert Font, encarregat del Museu Diocesà de Girona, es varen fer càrrec de reunir en una sala contigua a la sagristia de l'església parroquial de Sant Esteve, les obres d'art i objectes més valuosos de l'església parroquial i que ja no eren utilitzats.
El mes de març de l'any 1948 aquesta sala s'obria per primera vegada al públic. Es un dels museus més antics de les comarques gironines.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L'església de Santa Maria de Camprodon és un temple de grans dimensions acabat amb un absis angular i disposant de laterals amb diferents altars.
Es en aquestes parts on es poden contemplar diferents peces d'art i orfebreria religiosa, exposades de forma molt acurada i amb àmplia informació pel visitant.
També en el mateix recinte hi ha una part d'exposició d'indumentària i objectes religiosos, en la capella dels dolors.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Petit espai situat dintre de la mateixa església de Santa Maria de Palamós.
Una mostra dividida en diferents peces artístiques on hi destaquen diferents canelobres, calzes i copons, així com una creu processional del s. XVI i dues imatges: la Mare de Déu del Roser del s. XVII i Sant Joan Baptista, del s. XVII.
El museu parroquial de Palamós, està dedicat i porta el nom de Mossèn Pau, que fou el guardià durant molts anys de la col·lecció.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|